בשעה טובה פתרנו תקלת EGR בטויוטה לנד קרוזר שלי שנת 2008 דיזל
הבעיה העיקרית שנגרמת כתוצאה מהתקלה הבלתי נגמרת הזו היא שכל מערך בקרת ההינע הממוחשב של 4x4 לא נכנס לעבודה. מה שמוריד את ביצועי הרכב לרמה מקבילה לסובארו שנוסעת בגרוטראלי.
איני יודע מה בדיוק עבר בראש של מתכנני בקרת המשיכה המתוחכמת שיש ברכב הזה אבל התלות של מערכת העבירות במערכת זיהום האויר דווקא ברכב שטח נראתה לי תמיד מיותרת וטיפשית.
לעצם העניין טיפה הרחבה בנושא שיטות מקובלות לשידרוג העבירות ברכבים שונים:
נקודת המוצא היא שצמיג שאינו צמוד לקרקע יחליק והדיפרנציאל שמחלק את הסיבובים המגיעים לאותו סרן,יעדיף להעביר את כל הסיבובים לאותו גלגל מחליק,כך שהסרן מנוטרל מבחינת עזרה להתקדמות הרכב בדרך.מצב זה מופיע בדרך כלל בהצלבות שאז גלגל אחד נמצא באויר.
ע״מ להתגבר על המכשלה יצרני הרכב יצרו מספר שיטות לנעילת דיפרנציאל ובעלי הרכבים שלא בא להם להוציא כסף גדול על התקנת או תיקון נועלי דיפרנציאל,קנו רתכת וריתכו את גלגלי הסטליטים בתוך הדיפרנציאל וביטלו בכך את פעולתו והשיגו העברת סיבובים מלאה לשני הגלגלים באותו סרן כך שגם אם גלגל אחד באויר,בן זוגו עדיין מסתובב ללא הפרעה ועוזר לרכב להתקדם.
שיטות קיימות של היצרנים-
1. דיפרנציאל החלקה בנוי בצורה כזו שיש בתוכו נעילה חלקית של כ 70% תמידי ורק כאשר הרכב נכנס לעומס חלוקת סיבוב כמו למשל בפניה,מתבצעת החלקה המאפשרת את חלוקת הסיבוב השונה בין הגלגלים ע״מ לאפשר את הפניה.
2.נעילת דיפרנציאל מלאה של ציר אחורי בלבד המופעלת חשמלית (ברכבים אסיתיים בעיקר)או בעזרת לחץ אויר/חשמל(התקנות אפטר מרקט).
ניתן להתקין נעילות גם בסרנים קדמיים ויש להקפיד על נסיעה ישרה ואיטית בלבד כאשר המערכת מופעלת כי אין חלוקת סיבוב משתנה וכל הפנית הגה עלולה לגרום לשבר מכאני.
3. בקרת משיכה כמו למשל בטויוטה לנד קרוזר 120 שלי שמחשב הבקרה מזהה בעזרת חיישן ABS גלגל מחליק ונועל אותו וע״י כך מאפשר העברת סיבוב לגלגל שנוגע בקרקע.
מי שמעוניין בהרחבה שיפנה אלי ואשמח להסביר.
זיכרו שהעבירות של הרכב תלויה בשלושה גורמים- צמיגים,מתלים והכי חשוב נהג שיודע מה לעשות איתם.
נשמח לעזור לכל מי שמתמודד עם תקלה זו.