פינת המוסכניק
פעמים רבות אנו נתקלים בסיטואציה שבה הלקוח, לאחר שקיבל הצעת מחיר לתיקון גדול ויקר, מעלה את השיקול שאולי שווה לו להחליף את הרכב במקום לתקן. כלומר, במקום לשים את הכסף בתיקון ולהישאר עם הרכב הישן, שמחר אולי יתקלקל שוב, נשים את הכסף על רכב אחר, חדש או משומש, משנה מתקדמת וקילומטראז' נמוך יחסית.
לצורך שיקול מושכל יש להכניס פרמטרים מסויימים למשוואה, למעט בשיקול הטוען להחלפה כתוצאה מאובדן אמון ברכב, או רצון (גם אגו תופס כאן - השוואות מיותרות) ויכולת (שיקולי עלות, סביבה ירוקה וכד') להתקדם לרכב החדש הבא -
• מחיר מחירון/שוק הרכב הישן
• סכום שחשבנו להוציא על הרכב הבא
• מקור הכסף לתשלום עבור הרכב הבא (לזכור שרכב הוא הוצאה ולא השקעה). כסף עולה כסף (הלוואה), או מייצר כסף (לשחרר קופת חיסכון, או להוציא כסף שעובד איפשהו), תלוי מה המטרה.
• כמה ק"מ נסועה שנתית (שיקול חשוב).
• האם הרכב הקיים, כאשר הוא תקין, עונה על הדרישות שלנו.
• האם לאחרונה יש ריבוי תקלות עד כדי אובדן אמון ברכב.
• ממוצע עלות תיקונים שנתי בהשוואה לשנתיים אחורה.
-כל זה על קצה המזלג והיריעה עוד רחבה-
דעתי בעניין, ולא בשביל לשכנע אתכם לתקן, היא שככל שהרכב סביר בהוצאות ובמצבו הכללי בחישוב סטטיסטי על פני מספר שנים (שנה אחת קצת יותר שנה שניה קצת פחות), ומתאים לצרכים להם הוא מיועד וככל שמחירו נמוך(שאז איבוד הערך כבר נמוך או לא קיים כלל)- כדאיות התיקון עולה, כי צריך תמיד לזכור, שבכל טרנזקציה של מכירה וקניה מפסידים כסף. ברכב חדש -ירידת ערך ועלות הכסף(אם לוקחים מימון חיצוני), וברכב משומש - תיקונים בלתי צפויים (לפחות את שלנו אנו מכירים).
לדוגמא, רכב שמחירו סביב 15-20 אלף ₪, שמצבו הכללי תקין ויש צורך להחליף מנוע ב 10 אלפים ₪ - נעשה את השיקול הבא; הרכב יימכר במצבו המקולקל (תלוי איזה רכב כמובן) סביב 1-5 אלפים ₪ במקרה הטוב!!(אם יש לנו חשק בכלל להתעסק בזה) כלומר, נצטרך להשקיע יותר מסכום התיקון בכדי לקנות רכב כמו שהיה לנו, בטח ובטח בתנאי השוק של היום, שהוא שוק של מוכרים. כך שאם לא באמת בוער לנו להחליף לרכב חדש, או כזה בהפרש גבוה בהרבה, כדאי לתקן ולהמשיך עם הרכב הוותיק והנאמן לעוד כמה שנים ולבצע החלפת רכב בתכנון מסודר.